Filipijnen, Myanmar, Maleisisch Borneo & Brunei

18 juni 2013 - Balikpapan, Indonesië

(For English see below)

Hoi luitjes,

Mijn belofte om eerder een update te geven van mijn reisavonturen is niet echt gelukt...haha. Maar aangezien mijn vlucht 4,5 uur vertraagd is in Tarakan (Indonesie), lijkt me dit een goed moment om mijn belevingen op te schrijven. Dit onder het genot van iets wat ik zojuist besteld heb en totaal geen idee heb wat ik zo voorgeschoteld ga krijgen...hopelijk is het vegetarische aspect doorgekomen...

Mijn laatste verhaal eindigde dat ik naar de Filipijnen zou vertrekken...

Als eerste vloog ik naar het toeristische Boracay, waar ik mijn Australische vriend Glenn weer ontmoette. Boracay staat bekend om zijn mooie witte stranden met het fijnste zand en een blauw/groene zee. 's Avonds werd de boulevard omgetoverd tot een uitgaansgelegenheid en verschenen er vele restaurantjes op het strand met vuur- en playbackshows van lady boys. Na een paar gezellige dagen besloot Glenn dat hij voorlopig op dit eiland wilde blijven wonen en trok ik alleen verder. Via een ferry kwam ik aan op het eiland Mindorro, waar ik geduldig een paar dagen op andere toeristen wachtte om samen Apo Reef te duiken...maar helaas. Wel leerde ik hier gezellig een drietal mannen kennen, waar ik de rest van mijn verblijf in de Filipijnen mee opgetrokken heb. Na en kort bezoek aan Busuanga Island, ben ik met de ferry afgereisd naar het prachtige Palawan. Helder blauwe zee, witte stranden en hoge zwarte kliffen met geheime ingangen die naar verborgen lagoons of stranden leidden. Nou ben ik niet zo'n strandtype, maar van deze natuur was ik zeker onder de indruk. Mijn cultuurshock hierzo was toch zeker hun delicatesse: jong kuikentje in het ei. GATVER!

(Ondertussen heb ik een tosti met kaas en chocoladehagel gekregen, vreemde combi maar wel lekker)

Na een paar dagen Kuala Lumpur met Rikki, vertrok ik naar Myanmar. Het gevreesde land door mijn ouders en vriendinnen, aangezien ze niet zo heel lang daarvoor gevechten hadden in het midden van het land. Nu zijn er nog steeds gevechten gaande, maar deze provincies zijn afgesloten voor toeristen. Ondanks dit alles voelde ik me hier onwijs veilig. De mensen waren buitengewoon vriendelijk. Zo wilde locals voor mijn busritten betalen, stopte een politieagent het hele verkeer op een drukke weg zodat ik over kon steken en liepen mensen met je mee als je iets niet gevonden kon krijgen. Het bijzondere in dit land is de buddistische authentieke cultuur, die helaas al aangetast is door de Westerse invloeden. In dit land heb ik 2,5 week rondgetrokken door kleine gezellige dorpjes, waar de mensen je vriendelijk groeten of je uitnodigden voor een kopje thee en de toeristische trekpleisters zoals Bagan en Inle Lake. Onderweg heb ik veel inspirerende en gezellige mensen ontmoet en heb ik een tijdje rond gereisd met Erik uit NY. In mijn laatste week was het plan om vrijwilligerswerk te doen bij een consultatie bureau, maar helaas kreeg ik op mijn tweede dag ernstige voedselvergiftiging waarna ik naar KL ben gevlogen. Mijn cultuurshock: zelfs hier hebben de lokale mensen modernere mobiele telefoons dan mij :-)

Na een week uitzieken in Kuala Lumpur, ben ik naar Borneo vertrokken samen met Erik. Hij zou me 5 dagen vergezellen, waarin we de grootste lol samen hebben gehad. Borneo is zeker mijn favoriet van alle landen die ik tnt bezocht heb, zonder enige twijfel. Prachtige natuur en vooral heel veel dieren, dit laatste heb ik gemist in de andere landen. Toppunten waren Bako NP, Semingoh Nature Reserve en Mulu NP. De twee NP-en vanwege de grote diversiteit aan dieren, insecten en reptielen en Semingoh uiteraard om de oerangoetangs die zonder hekken om je heel slingerden. Daarnaast heb ik een zeer inspannende hike naar de pinnacles gelopen in Mulu NP, die 60 % niet haald. Een super gave avontuurlijke tocht, die alleen maar steil omhoog ging over glibberige rotsblokken en wortels en waar je je met touwen omhoog moest zien te werken tegen de steile rotswanden. Maar ik was als eerste boven...van de mensen die het gered hadden :-) Niet slecht voor een Nederlandse, al zeg ik het zelf! Na een kort bezoek aan Brunei en aan de provincie Sabah, heb ik gisteren een klein propeller vliegtuigje naar indonesie genomen. Wilde eerst de ferry nemen, maar aangezien er in dat gebied nog piraten zijn toch maar op safe gespeeld.

Het plan is om zo'n 4 weken rond te reizen in Indonesie en om wederom vrijwilligerswerk te zoeken. Op mijn lijstje staan Kalimantan, Sulawesi en dan waarschijnlijk Komodo of Lombok...niet het standaard toeristenlijstje...haha! Ik heb het nog steeds onwijs naar mijn zin! Zal nog ff wat foto's uploaden, al heb ik de foto's van de Filipijnen niet bij de hand. Die zullen later volgen.

Groetjes uit Azie :-)

Hi everyone,

I didn't really succeed in giving you all an earlier update than my last time...haha...but because I have a 4,5 hr delay of my flight to Tarakan this seems to be a good time to write things down.

My last story ended with that I would fly to The Filippines...

First I flew into touristic Boracay, were I met my Australian friend Glenn again after many years. Boracay is known for it's beautiful white beaches, clear blue/green water and the most finest sand. During nighttime the touristic boulevard turned into an alley with lots of clubs and nice fresh seafood restaurants with fire and playback shows of lady boys. After a few lovely days with Glen, he decided to live in Boracay for a while so I moved on by myself. I took the ferry to Mindorro, were I waited a couple of days fir some other people to dive Appo reef with...but unfortunately. I did met 3 lovely guys there, were I hanged out with during  the rest of my stay in The Filippines. After a short visit on Busuange Island, I took the ferry to beautiful Palawan. Clear blue oceans, white beaches, green islands, black high cliffs dominated the area around El Nido. Sometimes these cliffs had small entrances leading to secret lagoons and beaches. I'm not really a 'beach' person, but I was really impressed by this stunning nature. My culture shock over here was their delicacy: little chicken still in their egg...yak!

After a few days in KL with Rikki, I travelled to Myanmar. The feared country by my parents and friends, because there were fights in central Myanmar a month before I flew in. There are still fights going on in this country, but these provinces are closed for tourists. Despite of this I felt really safe to travel over here. The local people were extremely friendly. They wanted to pay for my busrides, a cop stopped the whole traffic on a busy 5 lane road so I could cross over and people walked all the way with you in you could not find something. The peaceful authentic Buddhist culture makes this country so special. But unfortunately you can already see a lot of changes because of the Western influences. In this country I travelled 2,5 weeks through little villages, were people friendly greet you or invite you in for a cup of tea, did some great hikes and visited some touristic places like Bagan and Inle Lake. During my way I met dome lovely and inspiring people and I travelled around for a while with Erik from NY. Unfortunately the last couple of days I got foodpoisoning and was glad that it was time to fly back to KL.

After being sick for a whole week in KL and catching up with my old friend Adrian, I flew to Borneo ( Malaysia). Eric joined me for the first 5 days, which were a lit of fun! Borneo is definitely my favourite country, without any doubt. Beautiful nature and a lot of wildlife, especially this last bit I mist in all the other countries. The headlights are Bako NP, were I saw my first probiscis and got scared of those mean ans agressive macaques, Mulu NP were I saw the most incredible insects and met lovely biologists and Semengoh Nature Reserve because of the semi wild orangutans that are swinging around you without any fences. Besides this I did a demanding adventures hike to The Pinnacles in Mulu NP. A trail that only went up up and up over slippery rocks and roots and were you had to do some rock climbing with robes to climb the cliffs...so cool! I was the first of my group who reached the top...not bad for a Dutchie :-). After a short visit to Brunei and to the province Sabah, I took the plane to Borneo  Indonesia. I first wanted to take a ferry, but because there are still pirates around I choose for safety.

My plan is to travel around in Kalimantan and Sulawesi for 4 weeks! I'm so excited!!I uploaded some photo's of my trip, but unfortunately I don't have photo's of The Philippines.